How To: Skin & Hud Editting for beginners (DUTCH)

Started by BLaw, February 20, 2009, 02:44AM

Previous topic - Next topic
I figured a dutch tutorial would be handy for our dutch guests.


Mensen. Wil je geen tijd verspillen met het gebruik van de zoek functie om te weten hoe je moet skinnen of hoe je een hud moet maken? Dan kijk je hier!. Zoals ik een paar maanden geleden heb beloofd, een skinning tutorial!

QuoteWatttttt heb ik nodig?
- Een kijkje in de Official Skin Image Gallery HIER, MUA Skin Guide HIER en de XML Galleries op pagina's 1 en 2, niet hier, maar HIER
- Een kijkje in de MUA Offset Central HIER en de PS2 Offset Central HIER.
- Backups van het bestand dat je wilt aanpassen (bijvoorbeeld, voor de NRSkinner 7803.igb, dit is Colossus. En voor de MUASkinner, 15703.igb, dit is Luke Cage en voor een hud, hud_head_1001.igb, dat van Thor's. De offset voor de hud zit standaard gedefineerd in the MUASkinner)
- TextureFinder v1.32 (voor het vinden van PS2 offsets) & v2.1, kun je vinden HIER.
- MUASkinner (Als je gelijk BMP's wilt aanpassen). Download het HIER. Bedankjes aan Nba2k voor dit geweldig programma.
- NRSkinner (Voor PS2 skins). Download het HIER. Zorg dat je Norrin Radd's topic checkt HIER.
- Photoshop, PaintShop, GIMP (Freeware. Ik gebruik het in combinatie met NRSkinner) of een ander photo-editing programma.
- Omdat we GIMP gaan gebruiken, download dan deze plugin: DA PLUGIN.




PS2 skins
Dus ja, ik gebruik TextureFinder (vanaf nu TF) v1.32 voor het vinden van de offsets voor PS2 skins. Hoe kunt gij dezen vinden vraagt gij gijzelf af? Nou kijk hier: http://marvelmods.com/forum/index.php?topic=7.msg2749#msg2749

Zo, als je die hebt gevonden en je hebt NRSkinner geinstalleerd, configureer NRSkinner.cfg en voeg de PS2 offset dingetjes toe. The regel zal er zo uitzien:
Quote7803.igb ps2 256 256 27151 56023 .

Let op de spaties tussen elke resolutie en offset en op het einde van de laatste offset en tussen de punt.

Een notitie: als je offsets gevonden hebt, of het nou van MUA of PS2 skins zijn, post ze aub in de juiste topics. Dat maakt het gemakkelijker voor andere skinners om te skinnen.

Dus sla het bestand op en start NRSkinner.exe, dan krijg je een prompt te zien. Je wilt toch skinning, ja toch? Dus toets 1 in en sla op enter. Niet figuurlijk, gewoon netjes hard inrammen. Nu voer de naam van de IGB bestand in (in dit geval 7803.igb) en beuk enter. Voeg nu een naam in voor de DDS bestand (bijvoorbeeld Colossus1.dds). VERGEET NIET EN IK HERHAAL VERGEET NIET OM .dds ACHTER HET BESTANDSNAAM TE ZETTEN! Anders zal geen dds bestand geexporteerd worden. Begrepen? Hallo? BEGREPEN? *Ok roger that over and out*.

Nu is het tijd om aan te passen. Het leuke gedeelte. Offfff misschien niet. Als je goed bent met GIMP, dan pas je alles maar aan met GIMP, jouw vrijheid. Ik misbruik echter liever PhotoShop (zonder enige dds plugins te downloaden), dus we slaan de D(omme)D(ikke)S(chijt) bestand op als een B(ig)M(*th*rf***in)P(layer) bestand...

Open het DDS bestand in GIMP. Klik dan op Image (Afbeelding), dan Mode (Modus), dan RGB (RGB, HAH!). Klik nu op File (Bestand), dan Save As (Opslaan Als). Verander gewoon het .DDS gedeelte in .BMP en klik op OK. Je ziet een kleine venster verschijnen met de geavanceerde opties in theah (arnold style) AFBLIJVEN DeeDee! (Hoezo dat oogt k*t). Beuk gewoon op de Save (Opslaan) knop, en laat het DDS bestand open en ga je BMP bestand aanpassing naar jouw wensen in PhotoShop!

Wanneer je klaar bent, sla dan het bestand op als een PSD/PDD bestand. Alle gebruikte lagen blijven in het bestand, dus heb je niet alleen 1 laag over. MAAARRRR nu moet je de afbeelding plat maken zodat het maar 1 laag heeft! Kopieer dan de afbeelding naar GIMP. Klik nu op Image (afbeelding), Mode (Modus), Indexed (Indexed, HAH AGAIN!). Sla dan het bestand op als een .DDS bestand. Waarschijnlijk zal de normale Save (Opslaan) in het menu niet werken, dus kies altijd voor Save As (Opslaan Als). Geef gewoon het DDS bestand dezelfde naam die je gebruikt hebt bij het exported van de dds bestand, en knal op Save (Opslaan). Als je de afbeelding in GIMP niet plat maakt(wat ik altijd vergeet) dan krijg je foutmelding dat aangeeft dat er geen volume map geschreven kan worden. Sla in op OK en op de Save as DDS file (Opslaan als DDS bestand) zonder de opties aan te passen. Maar je MOET de Generate Mipmaps (Genereer Mipmaps) optie aanvinken. Oyeah, en klik nu de foutmelding weg ja!

NOTITIE; Soms kan de skin erg rot eruit zien in het spel wanneer de Generate Mipmaps optie aangevinkt is. Als dit zo is, dan sla je het bestand op zonder die optie aangevinkt te hebben en kijk dan of het werkt.

Open nu NRSkinner.exe, toets 0 en dan enter. Voer de naam in van de IGB file (dus 7803.igb) en ram alweer op enter. Voer dan de naam van het dds bestand (Colossus.dds) in en dan "ooh hit me baby one more time", zong Brittney Enterbuttonears op je toetsenbord. Dus Enter.

Voila, je skin is compleet en klaar om geplaatst te worden in de MUA/actors folder. Je KUNT een savegame met vervangen skins laden. Om je skin te zien, ga dan naar een Extraction Point en verander daar van skin. En kijk dan wat je hebt gedaan jij duivelskind!! Ju skin is in ju spel! Als sommige dingen geskint zijn maar niet naar behoren, alt+tab je weg uit het spel en naar Photoshop pas je skin aan tot hij goed is.




MUA Skins
Ik gebruik TF v2.1 voor het vinden van MUA Offsets. Deze Offsets zijn pixel-flipped (dus de RGB - BGR optie moet aangevinkt zijn), in de DXT1 formaat en kan gevonden worden in de volgende resoluties (widths): 1024x1024, 512x512, 256x256, 128x128, 64x64, 32x32, 8x8, 4x4 and 2x2. JA zelfs 2x2 VERDOMME! Als je niet de laagste resoluties kunt vinden, vraag het dan aan iemand hier op het forum IN HET ENGELS in de MUA Offset Central topic.

Als je de juiste offsets hebt gevonden voor, wie zullen we zeggen, Luke Cage - Street, open dan Muaskinner.cfg en voer de volgende regel zo in:
Quote15703.igb,-DXT1,1024,1024,378010,512,512,902298,256,256,1033370,128,128,367770,64,64,2919258,32,32,2917530,16,16,2919130,8,8,2921306.

Start nu MUASkinner.exe op en laad het IGB bestand. Als het geopend is dan kun je de textures bekijken op de hoogste gevonden resolutie in het bestand. Exporteer de texture. Je kunt het BMP bestand noemen hoe je wilt, Laat het wel gewoon een BMP bestand zijn! :P En nu AANPASSING DAT DING!~

Als je klaar bent, importeer het aangepaste BMP bestand via MUASkinner en raak de Accept (Accepteer) knop. VOILA! Gooi het IGB bestand in de Actors folder en speel het spel!

MUA huds
Dus als je al de MUASkinner gedownload hebt, dan krijg je de offsets voor Thor's hud er al bij. Kopieer hud_head_1001.igb en plak het ergens anders; Dit zal jouw hud-bestand zijn. Alles wat je nu moet doen is het downloaden en openen van Starters.psd -->HIER<-- Het is een photoshop bestand dat 3 lagen heeft en een alfa kanaal. De bovenste laag is zwart, de laag eronder heeft een metalen plaat erop. Dus wat ju mu du (lol) is het verkleinen van de afbeelding naar het formaat van 128×128 px en plak dan jouw afbeelding, wat de hud zal zijn, TUSSEN die 2 lagen! MAKKELIJK! Oyah, en verwijder alles wat niet nodig is. Als je het MUA-style wilt, maak dan een gloeiende rand rondom het hoofd. Als je dat niet wilt, dan niet. Als je klaar bent, flip de afbeelding verticaal, Zodat het ondersteboven is (voor degene die het niet snappen). Sla het nu op als een BMP bestand.

Open MUASkinner, en laad de gekopieerde hud. Import jouw BMP file en voila, de hud is klaar! Als je een charactermod geinstalleerd die jij hebt gemaakt, hernoem dan gewoon hud_head_1001.igb nar hud_head_whateverhetnumberis.igb en plak het in jouw Marvel Ultimate Alliance hoofd folder/hud. Klaar. Akshually (Noel's style) het zelfde geldt voor het installeren van een hud. MAAK BACKUPS VERDORIE!

QuoteTips voor veiligheid, geen rubberpraatjes hier:
- Gebruik lagen. Als dhr. of mevrouw geen backups van het IGB bestand heeft gemaakt en de CD heeft verloren, dan kun je alle lagen laten verdwijnen, behalve voor de originele texture dat bij de originele skin hoort. Maar vergeet niet een kopie te maken van de aangepaste skin!!!
- Zorg voor zoveel mogelijk referentie materiaal! Tenminste, dat is wat ik doe. Om een perfect ogende skin te krijgen (Wat de mijne al helemaal niet zijn :( )

Als iets incorrect is of als ik enige informatie heb overgeslagen, laat mij dat aub weten. Anyway veel geluk en succes met skinning! (Als iemand dit leest lol :P )